At starte i børnehaven

Overgangen fra vuggestue til børnehave stiller både barn og forældre i en ny situation der forbundet med forventninger, men også med usikkerhed.

Besøg børnehaven før dit barn skal starte. Dato for næste rundvisning kan man se på forsiden af hjemmesiden.

Afsæt et par dage i starten så dit barn får en blid start. Så har vi også mulighed for at lære hinanden at kende. Det vil, så vidt det er muligt, være den samme person der følger dit barn i starten. Indtil barnet er tryg ved situationen.

Barnet vil blive tilknyttet en stue med 21-22 børn. Stuerne hedder Solstuen, Stjernestuen og Månestuen. Vi sender velkomstbrev inden I starter.

At starte i børnehave giver dit barn mange nye muligheder og udfordringer. Det er spændende at lege med store børn, at deltage i nye - og sværere - aktiviteter, og få lov til at kunne selv. Men de nye muligheder stiller også nye krav til barnet. Hver dag skal barnet medbringe sin taske med madpakke og skiftetøj, og om eftermiddagen skal det hele pakkes sammen og med hjem. Med hjælp med fra de voksne selvfølgelig. Men der er færre voksne, og huset og legepladsen er større og man kan "blive væk" hvis man vil det.

Nogle børn har det svært med toiletbesøg, spisning eller at sove i nye og fremmede omgivelser med ukendte voksne. Ofte vil der komme en reaktion på skiftet fra vuggestue til børnehave. Personalet er selvfølgelig opmærksomme på at hjælpe barnet til en god start i børnehaven, i samarbejde med forældrene.

Som forældre opfattes overgangen til børnehaven måske først og fremmest ved, at der er mindre personale og flere børn på hver stue. Mange praktiske opgaver varetages delvis af barnet selv, og det er i højere grad barnet der fortæller hvordan dagen har gået.

Kontakten med personalet i en udflytterbørnehave kan være vanskelig, og det kan særligt i overgangssituationen være problematisk at følge med i de mange aktiviteter - som barnet ofte har glemt om eftermiddagen. Men vores fysiske beliggenhed tæt på byen, og muligheden for at hente børnene på selve udflytterstedet, gør at kommunikationen mellem personale og forældre har bedre vilkår end i andre udflytterbørnehaver.

Vi håber yderligere, at kunne kommunikere endnu mere direkte med forældrene med Københavns Kommunes nye IT-system KbhBarn.