Skilsmissebørn

Vi oplever nogle gange skilsmisser og børn der oplever at familien opløses. Her i institutionen tager vi udgangspunkt i - hvordan vi hjælper og støtter barnet - samt hjælper forældrene med at tackle barnets situation.

Vores forældresamarbejde i forhold til skilsmisser er at vi samarbejder om barnet og dets reaktioner på skilsmissen. Vi kan ikke hjælpe forældre med deres voksenproblemer, men kan henvise dem til instanser hvor de kan få hjælp.

I forbindelse med forældres meddelelse om en forestående skilsmisse er det stuens personale, der er hovedansvarlig for forældrekontakten. Vi tilbyder forældrene en samtale om barnets trivsel indenfor 2 - 3 mdr. efter forældrenes skilsmisse, hvor formålet er:

• at få klarhed over barnets trivsel i forbindelse med skilsmissen
  • at få klarhed over barnets bopæl og hvordan samværet med den anden forælder er aftalt.
  • at sikre at begge forældre får informationer fra institutionen.
  • at sikre at kartotekskort og adresselisten er opdateret.

Det kan være meget forskelligt, hvordan forældrene reagere i en skilsmisse. I nogle situationer reagerer forældrene, således at de taler sammen om situationen og om hvordan de løser forskellige problemer for barnet. Forældrene samarbejder og finder gode fælles løsninger for alle parter. Disse forældre vil fint kunne deltage samtidig i en forældresamtale.

Andre forældre – taler meget lidt sammen og formår ikke at samarbejde om fælles løsninger for barnet. Det opleves som et konfliktfyldt samarbejde mellem forældrene med negativer udtalelser om hinanden og her kan det være nødvendigt at forældrene tilbydes forældresamtaler hver for sig.

Vi tager ikke parti for den ene af forældrene, men tager udgangspunkt i at barnet har to forældre.

Det er vigtigt, at vi giver barnet tryghed, da barnet kan føle utryghed ved, at familien er i opbrud og ikke fungere, som barnet kender det. Institutionen vil ofte i en sådan situation være det kendte og trygge for barnet. Det er vigtigt at personalet snakker med barnet om de følelser, som barnet har ved at mor og far ikke længere er sammen. Barnet skal vide at det kan betro sig til en voksen. Den nære omsorg og fortroligheden mellem barnet og den voksne kan hjælpe barnet godt gennem skilsmissen. Det er vigtigt for barnet, at der bliver sat ord på de følelser barnet rummer, ligesom barnet skal have hjælp til at fortælle det til de andre børn på stuen. For at hjælpe barnet bedst muligt er det vigtigt at personalet orienteres tidligt i forløbet.

Generelt kan man sige:

• Det 3 årige barn fantasere meget og ved skilsmisser kan de fantasere sig til at alt bliver godt igen. De kan reagere negativt ved at komme i konflikt med jævnaldrende, være hyperaktive eller meget passive.
  • Det 6 årige barn kan være meget prøvende og søgende. Stille mange spørgsmål og vil prøve også at få sin ret.
  • Børn kan reagere ved at være indelukket, vred, urolig og have skyldsfølelse eller meget kede af det/sørgende/grædende. De kan også være meget voksenkontakt søgende.
  • Mange børn tror at det er deres skyld at forældrene går fra hinanden, ”jeg har gjort noget forkert”, og påtager sig ansvaret for at bringe dem sammen igen.

Alle medarbejdere har tavshedspligt

Gode råd til skilmisseforældre

Shape Created with Sketch.