Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikation og sprog

Kommunikation og sprog

”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale.

Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 40-41

 

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø børnenes kommunikation og sprog?

Her i Ryvang understøtter vi det pædagogiske læringsmiljø børnenes kommunikation og sprog ved at:

Som pædagogisk personale er vi bevidste omkring vores kommunikation med børnene og hinanden for at kunne etablere den gode omgangstone og for at kunne tilrettelægge dagligdagen, aktiviteter og rutiner, som kan ramme og rumme en stor vifte af sociale individer.

I det at vi  arbejder dynamisk med sproget i hverdagen, ved at lege med ordene sammen med børnene og udforske sproget fx Når vi på legepladsen leger i en vandpyt og taler om vand og alt det som kan leges med i og med vandet. Når vi til spisning taler med børnene om hvad de har lavet i weekenden sammen med mor og far, lærer dem at lytte til hinanden historier. Når vi i fællesskabet leger og laver vores egne rim og remser. Når vi stopper op ved et ord i en bog eller tager et ord fra en sang og taler om betydningen og forståelsen af det.

I det at vi som pædagogisk personale italesætter alt som vi skal, gør og vil gøre til børnene og med børnene. Fx. Når vi skal på tur bliver børnene inddraget i beslutningen om hvor vi skal hen og hvad vi skal lave. Når børnene bliver informeret og inddraget i dagens plan. 

I det når vi løser konflikter mellem børnene så sætter vi os som mellemled for at få børnene selv til at forstå hvad der er sket og hjælper dem med at sætte ord på hvordan konflikten løses.

Vi hjælper dem at kigge på hinanden og se på det hvordan den anden reagere. Er den anden ked af det, sur eller glad. Vi hjælper dem at sætte ord på behov og lysten for at løse konflikten