Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Natur, udeliv og science

Natur, udeliv og science

”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social  dimension

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 44-45

 

 

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

 

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø, at børnene gør sig erfaringer med natur, udeliv og science?

 

Natur, udeliv og science

Ryvang 1 er en udflytterbørnehave, hvor vi vægter at være ude hver dag det meste af dagen. Naturen giver anledning til mange fede lege og timevis af sjov. Udeliv er motorisk udfordrende og fyldt med sanselige oplevelser. I naturen er der plads til fantasi, kreativitet, vilde og fordybede lege. Der er højt til loftet og plads til de høje stemmer og store armbevægelser. Vi oplever, at børnene har færre konflikter og kan have bedre og mere uforstyrrede og fordybede lege på en anden måde end inde. 

Som en del af vores hverdag er der ture ud i den omkringliggende natur, der indbyder til samtaler om, hvordan vi agerer i naturen, hvordan naturen udvikler sig i løbet af året, hvordan vi passer på den ved fx at indsamle skrald, ikke knække grene af de levende træer, men i stedet bruge det, som er fældet eller frit ligger på jorden.

Vi taler med børnene om vejr og vind, vi kigger efter årstidernes forandringer. Bladene falder af når det bliver efterår og skifter farve. Vi hører fuglene synge, og registrerer at træerne begynder at få skud på deres grene, vi taler om, at det må være forårstegn. Vi laver fuglemad for at hjælpe fuglene med at få mad når det er vinter.
Vi finder dyr og kigger nærmere på dem. Hvor mange ben har de, hvad mon de spiser. Hvordan bor de mm. Børnene finder vinbjergsnegle, som vi kan lave sneglevæddeløb med. Vi tager til søen for at fiske med fiskenet, vi lærer om insekter og smådyr.
Vi smager gerne på bær, blomster og planter som er spiselige og lærer børnene at noget kan spises og andet ikke kan, vi lærer dem, at de derfor skal spørge, før de spiser noget fra naturen og de skal være varsom i naturen.


Vores legeplads indeholder mange zoner, der danner grobund for at kunne bruges i samtalen omkring naturen og dens fænomener. Eksempelvis kan vores frugttræer samt grøntsags- og urtehave bruges til at fortælle børnene om årets cyklus (fra såning til høst). I vores børnehave er der rig mulighed for at grave insekter frem fra forskellige områder og undersøge dem under mikroskop. Mens vi spiser madpakker, sorterer børnene deres grønne affald fra, som vi anvender i vores kompost.
Børnene leger med sand, jord og vand, ser det ændrer form, struktur og farver.
Vi kigger på former og giver børnene en matematisk opmærksomhed. Fx finder børnene mange sten og stykker træ, hvor vi snakker om dets mønstre og hvordan det mærkes. Glat, hårdt, blødt mm...


Børnene skal have mulighed for at få hjælp til at stille spørgsmål til egne erfaringer og få udfordret deres viden. Vi voksne tør vise, at det ikke er alt vi ved, men viser hvordan og hvor vi kan finde svaret. Fx bruge Ipaden og eller institutionens fagbøger. Vi undres og er nysgerrige og stiller spørgsmål med børnene. Vi spørger med hvordan, hvorfor, og hvad sker der hvis. Vi arbejder med undersøgelsesaktiviteter som fx hjemmelavet slim. Hvad sker der når vi blander mel og vand. Hvad er papir lavet af. Dertil aktivitet hvor vi laver vores eget papir.

Legepladsen og naturen omkring er foranderlig i vind og vejr. Der skal tages forskellige hensyn. Når rutsjebanen er våd rutsjer jeg hurtigere end når den ikke er.

Børnene gør sig mange erfaringer i naturen hele året. Er træet vådt, skal jeg være lidt mere forsigtig, når jeg klatrer. I dag kan jeg løbe ned ad bakken, i går kunne jeg ikke, der faldt jeg fordi det var glat. Naturen er et alsidigt læringsmiljø, som giver plads til alle børn og deres individuelle kunnen. Vi voksne er med til at vise uderummets mangfoldighed frem og følge børns spor og retning.