Årsrytme

Uge/månedlige aktiviteter

Hver stue har en ugentlig turdag om formiddagen hvor vi går på tur i Ryparken Naturpark. Fra oktober til april er de store børn der skal starte i skole, i salen hver onsdag, hvor leger og laver et fælles projekt med tanke på fællesskab og skoleforberedelse.

Årsrytme

Aktiviteterne veksler mellem vokseninitierede aktiviteter og lege, og mere fri leg. Når vi planlægger og gennemfører aktiviteter tager vi bl.a. udgangpunkt i  børnegruppernes sammensætning, børnenes interesser, årstiden og traditioner.

Vinter

November til marts har vi en del indendørsaktiviteter. Vi tegner, maler, spiller, leger i salen, synger og danser. Vi bruger også uderummet om vinteren. Vi leger, laver bål, kælker og går tur i området. Vi samler pynt til juledekorationer, og bruger de muligheder årstiden giver. Vi bruger derfor også en del tid i garderoben med af- og påklædning og vådt tøj. De store børn er i salen hver onsdag.

Forår

Marts til maj kommer vi mere ud. Vi planter og sår, ser alt springe ud og dyr og insekter komme frem.

Sommer

Vi er meget ude og har mange naturoplevelser med dyr og planter. Vi passer og høster løbende i køkkenhaven, cykler og spiller fodbold og bader i badebassin. Vi bygger huler eller maler og tegner og vi siger farvel til skolebørnene, og bruger god tid på at modtage nye børn.

Efterår

September til november begynder vi at være lidt mere inde igen, men vi bruger stadig legepladsen og området meget. Vi høster i køkkenhaven samt frugter, nødder og bær fra buske og træer. Vi laver saft eller marmelade og leger med kastanjer og blade.