Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Krop, sanser og bevægelse

Krop, sanser og bevægelse

”Børn er i verden gennem kroppen, og når de støttes i at bruge, udfor­dre, eksperimentere, mærke og passe på kroppen – gennem ro og bevægelse – lægges grundlaget for fysisk og psykisk trivsel.

Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden, følelsesmæssige og sociale processer, ligesom al kommunikation og relations dannelse udgår fra kroppen”.

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 42-43

 

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornem­melser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø udviklingen af børnenes krop, sanser og bevægelse?

Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø:

Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Krop, sanser og bevægelse

Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag

Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer.

I Ryvang1 organiserer vi det pædagogiske læringsmiljø på forskellige måder med mindre- og større grupper med varierede aktiviteter og lege. Vi har meget store og rumlige faciliteter både indenfor som udenfor. Det er vigtigt for os i Ryvang1, at børnene bliver fortrolige med både at være både indenfor og udenfor, og vi er bevidste om, at de to rum kan tilbyde vidt forskellige læringsmiljøer.

 

UDERUMMET er det, der danner basis for blandt andet styrkelsen af grovmotorikken. Det er her, børnene har mulighed for at få brændt en masse krudt af, og deres fantasi kan blive sluppet fri og brugt til lege og eksperimentere med naturens elementer som base. Vores legeplads byder på masser grønne områder, gemmesteder, åbne pladser og der er derfor store muligheder for udfoldelse og muligheder for forskellige pædagogiske læringsmiljøer. Vores store og varierede legeplads har forskellige terræner, der både giver mulighed for at veksle mellem at være i kropslig ro og i bevægelse, men samtidig også lægger op til længerevarende fysiske udfordringer. Uderummet er også her, vi har god mulighed for at give børnene kendskab til de forskellige årstider og naturens gang.

Eksempler på udendørsaktiviteter, der er med til at understøtte barnets brug af- og læring af egen krop:

  • Bålaktiviteter: Børnene hjælper med at bygge bålet op, hvor de kan få varmen og lytte til historier, hvis det er koldt. Derudover er børnene med til at lave suppe, cacao, popcorn, snobrød, citronmelisse-the osv. Børnene er ofte med til at slukke ilden, hvilket udløser store dampskyer.

 

  • Haveaktiviteter: Vi har Både køkkenhave, drivhus, frugttræer, bærbuske og højbed. Børnene er med i haven, hvor de er med til at gøre klar fra jord til bord helt fra begyndelsen. Børnene hjælper, når der skal forspires i vindueskarmen, de er med til at fjerne ukrudt, rive, hente hestemøg, som blandes i jorden, plante, så, vande, fjerne snegle fra drivhuset og høste. Børnene øver sig i at tage vand i kander, spande og gået frem og tilbage, når planterne skal vandes.

 

  • Byggeprojekter: Børnene bliver inddraget i projekter på legepladsen, når der skal males, bygges, hamres, saves og skrues sammen med skruemaskinen.

 

  • ”Skovhugger”: Børnene er med i skoven og finde brænde, som løftes og køres hjem på trækvogn, hvor børnene selv er med til at save det i mindre stykker. 

 

  • Vandaktiviteter: med soppebassin, badebassin og vandkamp med vandpistoler. Om sommeren bliver der taget vandbassiner ud hvor der bliver plasket og badet. Her skal man øve sig i at skiftes og tage hensyn til hinanden. Bagefter skal man have solcreme på igen.
    Vi har også en ”brønd” med pumpe, som børne kan lege med. Den fyldes oftes op med regnvand, som børnene selv er med til at indsamle i en stor trillebør, som bliver tømt over i ”brønden”.
  • Gynger: Vi har en stor edderkop-gynge, som er hyppigt brugt enten til afslapning eller til høje og vilde ture. Vi har også to almindelige gynger, ligesom vi har to tallerkengynger, der især bliver brugt til at øve balance på samt snurreture og en hængekøje, der er ideel til afslapning. Her gynger børnene sig selv og hinanden eller på skift, og styrker den vestibulære sans.
  • Sandkasse: Vi har en stor sandkasse, hvor der er kasse fyldt med diverse sandlegetøj. Der er også en gravko, som børnene kan sidde på og styre selv og dermed øve forskellige bevægelser samtidig. Der bliver også øvet balancegang på kanten af sandkassen, der bliver bygget vulkaner med flydende lava, der bliver mærket på sandet med hænder og tæer og der bliver erfaret, hvad man kan bruge det ”tørre” sand øverst i sandkassen til og hvad man kan bruge det ”våde” sand, der kommer frem, når man graver lidt til.
  • Rutsjebane: Rutsjebanen bruges til både at kravle op ad og rutsje ned ad, og til at lege fangeleg og lignende. Om sommeren gør børnene det med bare tæer, da det er meget nemmere.  Og en anden sanslig oplevelse.
  • Hængebro: Hængebroen fører hen til et tårn, hvor man kan se stort set hele legepladsen fra. Hængebroen bevæger sig, så det kræver lidt øvelse i starten at komme over til tårnet, men der er tov i begge sider, så man kan holde balancen. Mange børn elsker at holde fast i tovet og hoppe ud fra broen.
  • Cykler: Vi har pedalcykler, løbecykler, motorcykler og mooncars, hvor børnene øver balance og koordinering af forskellige bevægelser samtidig. Børnene øver sig i at lære at tage hensyn til hinanden og at vente på tur, da det ikke altid, at yndlingskøretøjet er til fri afbenyttelse.
    Vi har et stort areal med asfalt, hvor der blandt andet er optegnet en kørebane, hvor børnene kan øve koordinering og trafikregler. Der er en benzinstation, hvor børnene kan købe benzin og der er en vaskehal, hvor man kan få vasket sit køretøj.
  • Klatring: Vi har forskellige træer, nogle er beregnet til klatretræer, andre er frugttræer, som man ikke må klatre i. I klatretræerne kan man efterhånden komme længere og længere op, des mere man har øvet sig i at kravle i dem.
  • Balancebaner: Vi bygger ofte balancebaner med børnene. Balancebanerne bliver bygget med forskellige materialer som kasser, planker, og hvad vi nu ellers har ved hånden. Her er samarbejde og fælleslege i fokus.
  • Slackline: Der bliver spændt op mellem to træer, hvor børnene øver mod og balance.
  • Fodbold: Vi laver fodboldbane med mål, hvor vi øver regler og at alle kan være med på et hold.
  • ”Kamplege”: Nogle børn har større behov for at tumle og mærke sin krop end andre børn. Derfor bliver der leget voksenstyrede kamplege med regler og respekt for grænser, hvor børnene lærer at sige fra og tage hensyn til hinanden.
  • Årstiderne: Vi er ude hver dag året rundt, hvorfor årstiderne og den medfølgende skiftende natur og de læringsmiljøer, de kaster af sig, er en stor del af vores hverdag.  
    Vi bruger eksempelvis vandpytterne til at hoppe i, til at samle vand i til andre lege, sejle med både i.
    Vi laver mudder, som vi bruger som maling.

    Om vinteren tager vi kælke frem, hvor børnene trækker hinanden, og vi tager til den store bakke i Ryparken, hvor børnene kæmper med at komme op ad de glatte bakker for at tage en kælketur ned igen. Vores vandpytter bliver til skøjtebaner, som børnene elsker at hakke hul på og efterfølgende smage på den kolde is.

Vi har et rigt dyreliv, som vi undersøger under forstørrelsesglas. Vi løfter træstammer i håbet om at finde dyr, som vi kan kigge på, røre ved og tale om. Vi taler om de forskellige dyr, og hvilken funktion dyrene har om foråret og sommeren plukker vi blomster i forskellige farver og dufter til dem.
 

INDERUMMET er det, der danner basis for blandt andet styrkelsen af finmotorikken. Det er her, vi har god mulighed for at tilbyde børnene ro og fordybelse, da man inde bedre kan lukke døren og undgå forstyrrelser i forhold til vores uderum. Vi bruger også inderummet til at øve selvhjulpenhed i forhold til toiletbesøg, tage passende tøj på til årstiden samt lære børnene at holde styr på sine ting i garderoberne og pakke sine tasker.

Eksempler på indendørsaktiviteter, der er med til at understøtte barnets brug af og læring af egen krop:

 

  • Kreative værksteder: Vi har en masse materialer, så børnene har rig mulighed for at få understøttet og videreudviklet sine motoriske og kreative evner. Vi klipper, klistrer, tegner og farvelægger, og taler i den forbindelse om, hvordan man holder på de forskellige redskaber.
    Vi laver vores eget slim, vi laver vores eget papir, vi leger med vandperler, vi laver pynt til de forskellige højtider, vi leger med modellervoks, ler og leger med puslespil og alt muligt andet, som fingrene og sanserne kan udforske.
  • Rollelege: Børnene leger isbutik, læger, far-mor-og-børn osv, hvor de øver deres kommunikative strategier og færdigheder.

 

  • Spiller spil: I spil er der regler, som børnene bliver nødt til at følge, ellers lykkedes samarbejdet med at spille spillet ikke. Vi øver i at lytte og vente på tur.

 

  • Yoga: I perioder laver vi børne-yoga, som børnene finder meget sjovt. Vi har børne-yoga-bøger, som børnene selv hiver frem og slapper af med at være med til.

 

  • Køkkenaktiviteter: Børnene er med i køkkenet i det omfang det er muligt, eksempelvis: Snitte grøntsager, lave dej, ælte boller, lave æblechips, presse juice, lave syltetøj osv.

 

  • Samlinger: Vores samlinger er typisk ved spisesituationerne, hvor vi har fokus på, at der skal være en god ro, da vi er bevidste om, at børn også nyder godt af, at der er mulighed for at koble af engang imellem. Her kan vi synge sange, lege små lege, læse bøger, høre musik, tale om de emner børnene bringer på banen og lignende.

 

  • Aktiviteter i salen: I Ryvang1 er vi så heldige, at vi har en stor sal på vores førstesal. Salen bliver blandt andet brugt af børnehavens kommende skolebørn, som en gang om ugen i deres sidste år børnehave år er samlet i det, der hedder Panterklubben. Hvert år har Panterklubben et nyt tema (Kokkeskole, kunstnere, teater, forfattere, osv,). I Panterklubben bliver der typisk lavet forskellige aktiviteter fra bevægelsesaktiviteter, sanglege og forskellige regellege hvor der er lidt større forventninger og krav som skal skubbe dem i skolens retning.

 

Salen bliver i perioder også brugt til bevægelses- og rytmikgrupper for de yngste børn. Her understøtter vi børnenes bevægelsesmuligheder ved at dele børnene i mindre grupper efter alder og kunnen. Børnene kommer op i vores store sal til rytmiske- og kropslige aktiviteter, hvor målet er at styrke børnenes motorik.

Der kan eksempelvis:
laves forhindringsbaner for at udvikle børnenes kropslige udfoldelse.


blive sunget sange med tilhørende fagter.

blive introduceret forskellige regellege med forskellige krav til de forskellige grupper. F.eks. Alle mine kyllinger, Hvad er klokken hr. løve, Jeg gik mig over sø og land, Frugtsalat mv.

leges med faldskærm, hvor vi styrker børnenes fællesskabsfølelse og samarbejde med øvelser som at lege med faldskærm, samt ved at de kan alle være medskabere i aktiviteter for eksempel hvordan de er med at bestemme opvarmningsøvelser.

I salen bliver der også plads til den frie leg, hvor børnene kan lege med de byggepuder vi har og udklædning, som bliver brugt meget. Ved organisering af dette læringsmiljø har vi det også som mål at lære dem at tage hensyn til hinanden, vente tur, hjælpe hinanden og stort fokus på samarbejde ved oprydning efter aktivitet.