Fællesskab, leg og venskab

Fællesskab

Vi arbejder i Ryvang 1 med særligt fokus på fællesskabets vigtighed - at alle børn har brug for et tilhørsforhold til gruppen. I Ryvang 1 er storegruppen, rytmik, stueaktiviteter og lignende aktiviteter med til at give fællesskab og tilhørsforhold. Det er vores mål at Ryvang 1 skal være lig med fællesskab.

Vi arbejder med observation ifht. det enkelte barn og børnegruppen, således at vi får et nuanceret blik i børnenes relationer og sådan at det enkelte barn tilbydes at være en del af videst muligt passende fællesskaber og aktiviteter.

I dagligdagen bliver børnene ofte opdelt i mindre grupper, efter alder, interesser og gemyt. Sådan, at alle bliver set og bliver en del af et lille fællesskab. Bl.a. er børnene opdelt ifht. alder under frokosten, hvor der på stuen også laves pædagogiske aktiviteter.

Vi indretter i videst mulig udstrækning dagligdagen, sådan at vi kan imødekomme børnenes individuelle behov.

Leg

Tid og plads til leg er vigtig, da det er gennem legen at børnene udvikler deres identitet. I legen øver de sig i sociale spilleregler, konfliktløsning, forhandling, kommunikation – livet.

De bearbejder oplevelser og følelser, prøver grænser af, lærer sig selv og derigennem andre at kende. Børnene lærer at håndtere afvisninger og at kontrollere krop og temperament.

Venskaber

I legen udvikles venskaber. I venskabet oplever børnene følelsen af nærhed, kærlighed, frygt for at miste, tryghed og at være noget særligt. Sammen med en god ven kan man være sig selv. Vi voksne skaber mulighed for udvikling af venskaber ved at give nogle børn lov til at lege alene ude eller ind, spise sammen på tværs af stuerne, opfordre til at lave private legeaftaler. Nogle børn får øje på hinanden den dag de starter i børnehave, andre efter 2 år. vi guider og understøtter børnenes venskaber efter behov.

Følelser

Vi mener, at det er vigtigt, at tillade alle følelsesudtryk hos børnene, såsom gråd, vrede, glæde, kådhed, frustration, misundelse m.m. Vi mener, at det er vigtigt, at forstå hvad der ligger bag f.eks. barnets vrede eller ulykkelighed og hjælpe barnet med at sætte ord på følelser.

Konflikter

I løbet af børnehavetiden vil dit barn lære mange forskellige måder at tackle en konflikt på. I starten med megen voksenguidning, men efterhånden kan barnet klare mange konflikter selv, hvilket giver selvfølelse og selvtillid.