Alsidig personlig udvikling

”Alsidig personlig udvikling drejer sig om den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder. Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 36-37

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø børnenes alsidige personlige udvikling?

Alsidig personlig udvikling

Det pædagogiske personale skaber trygge, inspirerende rammer og læringsmiljøer så børnene bliver udfordret i forskellige sammenhæng igennem leg, pædagogiske aktiviteter og dagligdagens rutiner.

Rammer og aktiviteter:

• Stor legeplads og sal med mulighed for bevægelse og fordybelse i lege
  • Pædagogiske aktiviteter der udfordrer børnenes fantasi og kreativitet

Nye børn mødes uden forforståelser. Det pædagogiske personale er åbne for forskellige måder at være på og handler ud fra det enkelte barns behov. Er generelt anerkendende overfor forskelligheder. Børnene bliver ofte opdelt i mindre grupper på kryds af alder og køn med forskellige mål for øje. Grupperne tilpasses efter hvor pædagogerne ser der er et behov for gruppen eller de enkelte barn.

Det pædagogiske personale prøver at understøtte og støtte børnenes fantasi, kreativitet og nysgerrighed ved at være rollemodeller som nysgerrige voksne. Dette gøres spontant i hverdagen og i planlagte aktiviteter. Sætter sig spørgende over for børnene og undre sig med dem. Gribe børnenes interesse, udforske og eksperimentere. Det pædagogiske personale er lydhør overfor hvad der rører sig i børnegruppen og forsøger at følger børnenes spor. Dette gøres ved at komme igennem alle læreplanstemaerne.

Det pædagogiske personale skaber en genkendelig kultur i hverdagen. Hele dagen er struktureret efter et fast mønster mellem leg, pædagogiske aktiviteter og faste rutiner.

Eksempler på rutiner:

- Buskørsel

- Taske, madpakker, garderobe

- Måltider og borddækning

- Oprydning af legetøj

- Samlinger

Det pædagogiske personale italesætter gode værdier og prøver at introducere børnene for positive løsninger i samværet.

• Italesætte vigtigheden af samarbejde og det at hjælpe hinanden.
  • Være lydhør overfor børnenes løsningsforslag og pointere når de handler løsningsorienteret.
  • Lære børnene at tage hensyn og øve sig i at vente på tur.
  • Øve børnene på at tale i større forsamling.
  • Lære børnene at hjælpe sig selv.
  • Øve børnene i at være tolerante over for forskelligheder.
  •

Generelt vil det pædagogiske personale bestræbe sig på at tilrettelægge aktiviteter og rutiner som kan rumme forskelligheder tilpasset det enkelte barns udviklingstrin så alle børn kan føle at de kan være deltagende som den de er.